اثرات تبعيض به ويژه درآموزش و پرورش، دير پا و غير قابل جبران است

یزدفردا :انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا "هفته نامه آیینه یزد"شوراي نويسندگان :در بسياري از كشورهاي جهان از جمله ايران از سالها پيش مدارس ملي يا غير دولتي به همت گروهي ازروحانيون، انديشمندان، بازاريان مومن ومتعهد و يا فرهنگيان علاقه مند براي اعتلا و پيشرفت دانش و پرورش جوانان برومند داير گرديده و با رعايت دقيق قوانين و مقررات آموزشي وزارت آموزش و پرورش فعاليت‌هاي ثمر بخشي ارائه داده و در بسياري از اين مدارس، در قبل و يا بعد از انقلاب اسلامي دانش پژوهاني توانا و كارآمد به جامعه معرفي كرده اند. عده‌اي از اين جوانان خوش استعداد با كسب فضايل علمي و اخلاقي در اين مدارس به اصطلاح ملي و غيرانتفاعي آماده پذيرش در مراكز علمي و فني و تربيتي كشور گرديده و پس از فراغت از تحصيل مردان و زناني انديشمند و توانا پرورش يافته و هر يك در مسير كار تحصيلي خود منشاء خدمات ارزنده‌اي گرديده اند.
لازم به تذكر است كه با برنامه ريزيهاي دقيق و استفاده از نظريات كارشناسان آموزش و پرورش و موسسان و مسئولان دلسوز و علاقه مند آموزشگاههاي غير دولتي بايد زمينه هايي فراهم شود تا شائبة اختلاف طبقاتي در اينگونه مدارس پيدا نشود و احياناً نوع عملكرد بعضي از موسسان از بقيه مسئولان مدارس غير دولتي كه براي روي پا نگهداشتن موسسه آموزشي تحت نظر خود فداكاري مي‌نمايند، جداگانه مورد بررسي قرار گيرد.
بديهي است كه اين مدارس نياز به ياري و همكاري مادي و معنوي سازمان آموزش و پرورش دارد تا بتوانند با شهريه‌اي كه با نظارت اداره آموزش و پرورش دريافت مي‌كنند به فعاليت خود ادامه دهند و در نيمه راه از حركت باز نمانند اكنون جاي آن نيست كه فوايد تاسيس چنين مدارسي چه از جهت مادي و چه از نظر معنوي براي حفظ ارزش‌هاي آموزشي و اجتماعي بيان گردد همين قدر مي‌توان گفت: با ارزشيابي‌هاي انجام گرفته مدارس غير دولتي در پيشبرد اهداف آموزش و پرورش هر استان نقش بسزايي داشته و در راه شناخت وجذب دانش آموزان هوشمند و مستعد كوشش مداوم دارد و با در اختيار داشتن معلمان ومربيان كار آزموده و انديشمند و بهره گيري از شيوه‌هاي مدرن و به روزِ آموزشي و آزمايشگاهي از هدر رفتن ذوق‌ها و استعدادهاي خلاق جلوگيري مي‌كند به همين سبب اين مدارس در چندين سال اخير گاه از سوي دولت‌ها و بخصوص وزارت آموزش و پرورش مورد حمايت قرار گرفته است.ظاهراً اين حمايت‌ها و همكاري‌ها بر اساس قانون و رعايت اصول عدالت و برابري بوده و كمتر اتفاق افتاده است كه موسسه‌اي به دلايل صوري و سليقه‌اي مورد عنايت ويژه وزارت متبوع قرار گرفته و به عنوان تافته‌اي جدا بافته از كمك مادي قابل توجهي برخوردار گردد و اثرات نامطلوب تبعيض و نابرابري آن هم در فضاي آموزشي استان بر جاي بگذارد.
اخيراً هيئت وزيران مبلغ قابل توجهي يعني سه ميليارد ريال در اختيار يك موسسه آموزشي غير دولتي در يزد قرارداده در حاليكه طي يكي دو سال گذشته تعداد قابل توجهي مدرسه غير انتفاعي به سبب مشكلات مالي و در مواردي به خاطر كسري چند ميليون تومان يعني عدم تامين هزينه‌هاي روزمره مدرسه و يا پرداخت اجاره بها از ادامه كار بازمانده و بر خلاف رضايت پدران و مادران، دانش آموزان جذب ديگر مدارس شده اند. اگر اين وضع ادامه يابد بعيد نيست كه مدارس ديگري نيز دست از ارائه خدمات آموزشي بردارند و به صف تعطيل شدگان بپيوندند. اخيراً موسسان و مديران غير دولتي استان يزد طي نامه‌اي به آقاي استاندار كه رياست شوراي آموزش و پرورش را نيز بر عهده دارد نسبت به اين اقدام ناعادلانه اعتراض كرده و رفع تبعيض بين مدارس غير دولتي و حفظ برابري و عدالت را در فضاي آموزشي يزد خواستار شده‌اند گرچه مهندس علي اكبر اولياء نماينده يزد در مجلس شوراي اسلامي به علي احمدي وزير آموزش و پرورش در اين زمينه تذكر داده و خواستار توضيح وي شده است اما مسئولان استانداري و آموزش و پرورش يزد تاكنون پاسخي ارائه ننموده‌اند اميد است اين درخواست و اعتراض منطقي و به حق مورد توجه قرار گيرد و دستور مقتضي صادر گردد.مسئولين سازمان آموزش و پرورش هم بايد مدافع همه مدارس دولتي و غير دولتي بوده و اجازه ندهند موسسه‌اي به هر دليل بيش از ديگران از بودجه ملت استفاده كند و در عين حال شاهد تعطيلي ديگر مدارس به علت كمبود مبلغ ناچيزي از هزينه باشند.
رييس جمهور در برابر پرسش مجري برنامه‌اي در صدا و سيما قبل از برگزاري انتخابات در زمينه چگونگي تصويب مواردي كه در هيات دولت مطرح مي‌شود مطالبي بدين مضمون بيان داشت:
« مصوبات چندين ماه در استان‌ها به وسيله كارشناسان فني بررسي مي‌شود و نظر آنها با دلايل و مدارك به هيات وزيران ارائه مي‌گردد و سپس مورد تصويب قرار مي‌گيرد .»
«در اين چهار سال از هر حرف عالمانه و منطقي كه زده شده است، استفاده كرديم واز برخي تحليل هايي كه در مطبوعات نوشته مي‌شد نيز استفاده كرديم و دايره مشورت دولت وسيع است و به صورت مستمر با متخصصان رشته‌هاي گوناگون جلساتي برگزار مي‌شود كه البته رسانه‌اي نمي‌شود و تمام تصميمات دولت بر اساس كار كارشناسي است.»(1)
اكنون در مورد مصوبه مذكور دو پرسش مطرح است:
الف – اختصاص مبلغ 000/000/000/3 ريال به يك موسسه در يزد كه به تلاشهاي آنان در جهت پيشبرد برنامه‌هاي آموزشي در مسير تعليم وتربيت نوجوانان ارج مي‌گذاريم به وسيله كدام گروه از كارشناسان بررسي شده و با چه دليل و برهاني مورد تاييد قرار گرفته و مقامات مسئول استان چگونه آن را تاييد كرده و به هيات وزيران ارسال داشته‌اند و تعطيلي تعداد زيادي از مدارس غيردولتي يزد را كه به سبب عدم پرداخت اجاره بها يا حق التدريس معلم وكسر بودجه كه جمع بدهي آنها شايد به 50 ميليون تومان نرسد ناديده گرفته اند؟
ب: اكنون با توجه به آگاهي بر موقعيت مدارس غير دولتي و مشكلات فراواني كه با آن رو به رو هستند. آيا ضروري به نظر نمي‌رسد كه در اين مورد تجديد نظر به عمل آيد و اگر بودجه‌اي براي مدارس غير دولتي در نظر گرفته شده با بررسي دقيق وضع مادي ديگر مدارس غير دولتي و همچنين با شناخت بيشتر موقعيت مالي اين قبيل آموزشگاهها،بدور از شعار، شيوه‌ي عدالت پروري را پيشه كرده و با توجه به نياز مدارس غير دولتي در يزد بر اساس قانون،مهرورزي انصاف، ضابطه و كارشناسي عمل نمايند؟ 

پي‌نوشت:
1- بخشي از سخنان احمدي نژاد روز 24/3/88.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا